چگونه برنج خوب را تشخیص دهیم؟ جواب آن یکدست بودن برنج است

برنج نژاد های مختلفی دارد بنابراین طرز پخت هر کدام از آنها متفاوت خواهد بود. وقتی نژاد های برنج ها یکسان باشد حتی در شرایط آب و هوایی متفاوت و در شالیزار های متفاوت برنج ها با یک دیگر تفاوت داشته در نتیجه پخت و پز آن ها بسیار متفاوت خواهد بود.
شرایط آب و هوایی و شالیز اط جمله مواردی است که در نوع و کیفیت برنج تاثیز گذار است. زمانی که برنج را برداشت می کنید یا زمانی که برنج را با دستگاه های خشک کن خشک می کنید در زمان پوست گیری و سفید کردن برنج بسیار تاثیر گذار است بنابراین در این زمان می تواند نیم دانه های بیشتری به جا بماند.
جهت جدا کردن برنج های نیم دانه از سایر برنج ها عملیاتی به نام سورت کردن(الک کردن) انجام می دهند بنابراین یکدست بودن برنج بسیار مورد اهمیت است.

بند نداشتن برنج خوب و با کیفیت ایرانی
برنج مرغوب برنجی است که بند نداشته باشد اما برنج بدون بند چگونه برنجی است و چه ویژگی هایی دارد؟
بند یا به اصطلاح ترک دار شدن برنج در برنج های بی کیفیت به چشم میخورد برنج های خوب و با کیفیت کاملا صاف و بدون ترک هستند اما برنج بند دار دارای بندهای عرضی می باشد.
مهمترین علتی که برنج دارای بند می شود این است که برنج بعد از خروج از کارخانه شالیکوبی در معرض هوای سرد و باد قرار می گیرد بنابراین شکننده شده و دانه های برنج ترک بر می دارد.
از دیگر راه های برنج خوب و با کیفیت نیمه بلوری بودن آن است

برنج نیمه بلوری ایرانی
برنج های بی کیفیت اغلب رنگی تیره دارند و اغلب برنج های خارجی شفاف هستند.برنج حاوی پروتئین می باشد که این پروتئین در فضای خالی نشاسته ها قرار می گیرد و رنگ برنج کدر می کند اما برنج های ایرانی مرغوب برنجی است که نیمه شفاف باشد یا به اصطلاح نیمه بلوری باشد.
زود هضم بودن برنج ایرانی
برنج ایرانی خاصیتی دارد که بسیار زود هضم است و در دستگاه گوارش عمل هضم پذیری به راحتی انجام می گیرد.
برنج ایرانی زمانی که در تماس با بزاق دهان قرار می گیرد به راحتی نرم شده و قابل هضم است.

عطر و طعم برنج، نشان دهنده کیفیت برنج است

عطر و طعم برنج ایرانی بسیار منحصر به فرد است و هیچگاه قابل مقایسه با برنج های خارجی نمی باشد برنج های خوب و با کیفیت عطر زیادی دارند در حالی که برنج های پر محصول اینطور نیست.
اما چطور می توانیم عطر برنج را استشمام کنیم؟ زمانی که می خواهیم برنج بخرید مقداری از برنج را بین دو کف دست قرار دهید و با دمیدن در آن (ها کردن) بوی برنج را می توانید استشمام کنید.
بسیاری از سودجویان از راه هایی استفاده می کنند که می توانند برنج را خوش عطر کنند مثلا مقداری از برنج های خوب و با کیفیت و خوش عطر را پودر کرده و با برنج های بی بو و بی کیفیت مخلوط می کنند هنگامی که شما می خواهید عطر برنج را استشمام کنید دچار اشتباه می شوید زیرا گرد برنج خوش عطر درون برنج بی کیفیت ریخته شده است.
برای جلوگیری از این اشتباه می توانید گرد برنج را فوت کنید سپس دانه برنج را در دهان خود بگذارید اگر طعمی متفاوت و خوبی را حس کردید برنج مرغوب است.
کاملا همسان نبودن دانه های برنج از راه های تشخیص برنج خوب
برنج طبیعی دانه های همسانی ندارد یعنی همه دانه های آن در اندازه یکسانی نیست اگر برنجی دیدید که دانه های آن هم اندازه هستند بدون شک برنج شما طبیعی نیست و برنج چینی است که از ترکیب پلاستیک و نشاسته ساخته شده است.
زمانی که شما برنج چینی را در معرض حرارت مستقیم قرار می دهید دود می کنند.
تفکیک برنج قدیمی از تازه برای داشتن برنج خوب و با کیفیت
معمولا برنجی که قدیمی است سخت و سفت می باشد و شما حتی می توانید با در دهان گذاشتن چند دانه از برنج و خرد کردن آن لابه لای دندان هایتان به سختی و سفتی آن پی ببرید. . و از دیگر نکاتی که می توانید بفهمید که برنجتان کهنه است یا نه این است که رنگ برنج کهنه تیره تر است و هر چقدر برنج کهنه تر باشد تیره تر خواهد بود.
از دیگر نکاتی که باید در خرید برنج به آن دقت کنید درک میزان چربی موجود در برنج است اگر مقداری از برنج را بین دو دست خود قرار دهید و به یک دیگر بمالید می توانید به میزان چربی آن پی ببرید.
برنج ها به چند دسته تقسیم می شوند: یک دسته از برنج هایی وجود دارد که بسیار خوب قد می کشند اما عطر و طعم زیادی دارند معمولا از این برنج ها در چلوکبابی ها و رستوران ها استفاده می کنند و آشپز های ماهر با طبخ خوب غذا و کباب و یا هر چیزی که کنار این برنج ها می پزند به برنج عطر و طعم خاصی می دهند.
در دسته بندی دوم به برنج هایی می رسیم که عطر آن ها نه زیاد و نه بسیار کم است این برنج ها خوب و یکدست هستند و بسیار خوش خوراک اند از این دسته از برنج ها می توان به دم سیاه طارم و برنج هاشمی اشاره کرد.
دسته ی سوم برنج هایی هستند که عطر و طعم آن بی نظیر است همچون برنج علی کاظمی هیچ برنجی از نظر عطر و طعم همانند برنج علی کاظمی نیست و از نظر قیمت این برنج 3 یا 4 هزار تومان گران تر از برنج دسته ی دوم است.
دسته ی بعدی برنج هایی هستند که به اصطلاح به آنها برنج های پایه کوتاه می گویند این گونه برنج ها از نظر قد و اندازه بسیار متفاوت می باشند نمونه هایی از این برنج ها برنج لنجان اصفهان، برنج چمپا و عنبر بوی شادگان و اهواز است.
از نظر اینکه ما چگونه برنج خوب را تشخیص دهیم؟ برنج عنبر بو متفاوت از بقیه موارد است و برنج چمپای شادگان طعم بهتری نسبت به بقیه برنج ها دارد اما این نکته را باید در نظر بگیرید که این برنج ها روش پخت و پز متفاوتی دارند و اگر شما روش پخت آنها را ندانید شفته می شود.
مراقب آفات باشید فوت و فن مخصوص به خود را دارد و نگهداری آن به اندازه خرید آن بسیار با اهمیت است برنج خوب و با کیفیت ایرانی و برنج طبیعی حتما باید در جای خنک و خشک نگهداری شود همیشه محصولات برنج را آفات تهدید می کند بنابراین در نگهداری آن بسیار دقت کنید.
در قدیم از قرص برنج برای جلوگیری از آفت زدگی استفاده می کردن ولی این قرص بسیار خطرناک می باشد به طوری که استنشاق، تماس پوستی باعث مسمومیت ها و حتی مرگ می شود اما هنوز هم بسیاری از عطاری ها اقدام به فروش قرص برنج می کنند.
بهترین راه این است که حجم کمتری برنج خریداری کنید تا از آفت زدگی آن جلوگیری کنید.
شما می توانید نمک را کوبیده و سپس نمک کوبیده شده را روی برنج ریخته و آن را زیرو رو کنید بعد از اینکه لایه های نمک روی برنج قرار گیرد برنج آفت نمی زند همچنین می توان روی کیسه برنج را با پارچه ای بپوشانید تا بخار آب موجود در برنج را گرفته و از آفت زدگی آن جلوگیری کنید.

شرکت لاهیج دشت گیلان
شماره تماس
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


277 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما