5 روش تشخیص برنج ایرانی مرغوب چیست؟

از آن جایی انواع متفاوت برنج از لحاظ ظاهری شباهت فراوانی به یکدیگر دارند، تشخیص و تمایز برنج مرغوب از نمونه های با کیفیت پایین تر، عملا امری دشوار است که از عهده هر فردی بر نمی آید. به همین خاطر قصد داریم برخی از مهم ترین شاخصه های شناخت برنج مرغوب را معرفی کنیم تا خوانندگان این مقاله با اطمینان و آسودگی بیشتری اقدام به خرید برنج نمایند.
  1.  میزان عطر، بو و طعم برنج
  2.  میزان چربی برنج
  3. ضریب رعنایی یا نسبت طول به عرض دانه برنج
  4. مشخصات ظاهری مانند جنس و شکل دانه
  5. کیفیت و چگونگی پخت

انواع برنج ایرانی

برنج ایرانی در شمال کشور در استان های گیلان، مازندران و بخشی از استان گلستان کشت می شود . از انواع برنج ایرانی میتوان به برنج هاشمی، صدری (دم سیاه، دم زرد، دم قرمز )، طارم، علی کاظمی و برنج پر محصول (شیرودی، فجر، خزر و..)  نام برد که در زیر به اختصار توضیح می دهیم.
برنج هاشمی : برنج هاشمی به وسیله فردی بنام یوسف هاشمی در روستایی در اطراف خمام در سال ۱۳۶۴  کشف شد. این برنج در سال ۱۳۷۰ به تولید انبوه رسید نام آن برگرفته از نام آقای هاشمی است. برنج هاشمی به دو نوع گرم و سرد نیز تقسیم می شود. گونه گرم این برنج ساقه کلفت تری نسبت به گونه گرم آن دارد و به همین دلیل کرم ساقه خوار نمی تواند به آن نفوذ کند و به سم پاشی نیازی ندارد این مورد سبب میشود در بیشتر مزرعه ها به صورت ارگانیک کشت گردد. انواع برنج هاشمی در یک زمان کشت می شود ولی برداشت گونه سرد ده روز دیرتر از گونه گرم است. شکل ظاهری این دو نوع برنج تفاوتی ندارد ولی نوع سرد آن از نظر مزه و پخت بهتر از نوع گرم آن است.
برنج صدری : ارقام صدری از بهترین و مرغوبترین ارقام کیفی برنج بومی یا محلی کشور بوده که در استان گیلان کشت می گردد. این ارقام دارای طول زیاد و عرض کم، ظاهری کشیده، جنس گچی و رنگی سفید متمایل به کرم می باشند. همینطور از نظر عطر، طعم و پخت بسیار عالی می باشند و در آزمون مالش بین دو کف دست، چربی بخوبی قابل لمس می باشد. در حال حاضر نوع دم زرد و دم قرمز آن به دلیل بهره برداری پایین نسبت به نوع دم سیاه کم تر کشت می شود. برنج صدری دم سیاه گیلان کشت بعد از پخت قد و عطر و طعم بسیار عالی دارد و مخصوص مشتریان سخت پسند است.
برنج طارم : نام برنج طارم برگرفته از یک محل در استان زنجان است که از قدیم این برنج به صورت انبوه در آن جا کشت می شد. در حال حاضر این برنج در استان گیلان و مازندران نیز کشت می شود. برنج طارم همانند برنج هاشمی به دو گونه گرم و سرد تقسیم می شود . به نوع زودرس آن گرم و دیر رس آن سرد گویند. شکل ظاهری طارم نسبت به نوع صدری کمی کوتاه و چاقتر، جنس گچی، دارای رنگ سفید متمایل به کرم است. عطر و طعم بی نظیر آن باعث شده طرفداران زیادی را جذب خود نماید.
برنج علی کاظمی : برنج علی کاظمی در سال ۱۳۶۰ توسط فردی بنام آقای علی کاظمی از روستایی در فومن کشف شد و طی هفت سال به تولید انبوه رسید. این برنج عطر و طعم خوب و نسبت به برنج صدری و هاشمی قد کوتاه تری دارد و چون ریشه آن از برنج بینام گرفته شده است مانند برنج پر محصول ممکن است ظاهر دلچسبی نداشته باشد ولی پخت خوب آن ضعفش را جبران نموده است.

ویژگی های یک برنج مرغوب ایرانی

ويژگی هاي مهمي از قبيل عطر و طعم برنج، دانه بلند بودن آن و ظاهر مناسب برنج همين طور پخت مطلوب مي تواند به عنوان مشخصه هاي بارز در شناخت کيفيت برنج تلقي شود. برنج‌هاي ايراني با برندهاي متفاوتي به بازارعرضه مي‌شوند. برنج هاشمی، صدری، علیکاظمی، ندا، خزر، طارم، شيرودي و… بخشي ‌از معروف‌ترين برنج‌هاي ايراني هستند. برنج‌ها به‌واسطه نوع بذرشان به دو دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسيم‌بندي مي‌شوند که براي نمونه برنج طارم هاشمي و صدري به‌خاطر محصول خوبي که مي‌دهند در دسته برنج‌هاي پرمحصول قرار گرفته‌اند.
در اين ميان برنج هاشمي، اگر اصل آن در بازار پيدا شود، جزو پرطرفدارترين محصولات برنج شناخته شده است، به اين خاطر که پس از پخت، هم خوب ري مي‌کند و قد مي‌کشد، هم عطر خوبي دارد و هم در اصطلاح برنجکاران، خالی و بدون خورش هم مي‌شود آن را ميل کنيد. 

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


267 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما