برنج اول دمسیاه گیلان است. این برنج جزو برنج های دست بالا و اعلا به حساب می آید و می توان آن را به عنوان بهترین برنج طعم دار ایرانی به حساب آورد. این برنج عطر خوبی دارد و رنگ سفید آن رگه های نازک کرم رنگ دارد.
برنج دوم هاشمی، برنج بلند دانه و خوش پختی است که یکی از محبوب ترین برنج های گیلان و مازندران است و این برنج ، بیشترین مقاومت را در برابر آفت های گیاهی و جانوری دارا می باشد و به همین علت، یکی از سالم ترین برنج های ایرانی شمال است. تفاوت برنج برنج هاشمی با دمسیاه بسیار اندک است و در واقع به نوعی برادر هم حساب می شود.
برنج سوم علی کاظمی است. برنج علی کاظمی ، به همراه برنج طارم، جزو پرعطرترین برنج های عطری و معطر ایرانی به حساب می آورند.

برنج دم سیاه

این برنج از خانواده برنج صدری است که بدلیل ریشک سیاه رنگ آن، برنج دم سیاه نامیده میشود.
دم سیاه از لحاظ کیفیت، عطر، طعم و همچنین ری کردن پس از پخت، از برنج های دیگر ایرانی مثل هاشمی و علی کاظمی رتبه بالاتری دارد.
طول این برنج حدود 6 میلیمتر است که پس از پخت قد کشیده و به 15 میلیمتر میرسد. این نوع برنج به دلیل حجیم شدن و قد کشیدن برای مجالس رسمی بسیار مناسب است. برنج دم سیاه برای ری کردن به آب زیادی نیاز دارد و باید آنرا در ظروف بزرگ خیس کرد تا جا برای قد کشیدن داشته باشد.
متاسفانه سطح زیر کشت دم سیاه به دلیل سختی زیادی که در مراحل کشت آن وجود دارد و همچنین کم محصول بودن آن، کم است و کشاورزان کم تری به کشت آن می پردازند که همین امر باعث افزایش قیمت آن شده است.
این برنج بیشتر در استان گیلان و شهر های رشت، آستانه ی اشرفیه، لاهیجان که زمین های حاصلخیزی دارند کشت می شود.


برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از مرغوب ترین و خوش پخت ترین گونه‌های برنج ایرانی است. این معجزه ژنتیکی در دهه 60 توسط کشاورزی به همین نام کشف شد.
برنج هاشمی ساقه‌های باریک و بلندی دارد، در برابر آفات مقاوم است و نیاز به سمپاشی چندانی ندارد، خوش محصول است و در مزارع حاصلخیز شرق گیلان (آستانه اشرفیه و لاهیجان) به خوبی به عمل می‌آیند.
برنج هاشمی جزو برنج های اعلا به حساب می آید و قیمت بالاتری نسبت به برنج های دیگر دارد. البته گرانی این برنج بی‌مورد نیست زیرا بعد از پخت وقتی که عطر و بوی آن در خانه و کوچه پیچید تازه متوجه کیفیت آن خواهید شد.


برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی یکی از خوشپخت ترین برنج های ایرانی است. این برنج هم از خانواده برنج صدری بوده و در جلگه های غربی استان گیلان و بیشتر در شهر های فومن، صومعه سرا، ماسوله، شفت، تالش و رشت کشت می شود.
طول دانه برنج علی کاظمی 7 میلیمتر است که پس از پخت تا 12 میلیمتر قد میکشد. این برنج نسبت دم سیاه و هاشمی دانه های تپل تری دارد و پس از پخت باد کرده و به اصطلاح شفته میشود.
بدلیل طعم و عطر خوب و قیمت مناسبتر، برنج علی کاظمی برای مصارف خانگی بسیار مناسب است ولی چون مانند هاشمی و دم سیاه ظاهر استخوانی و زیبایی ندارد استفاده از آن در مجالس رسمی توصیه نمیشود.


برنج طارم عطری

برنج طارم عطری (طارم محلی فریدونکنار) از قدیمی ترین و با کیفیت ترین برنج های مازندران است.
رنگ این نوع برنج سفید کدر تا حدی متمایل به رنگ نباتی است و از نظر شکل ظاهری ریزتر از طارم هاشمی و دم سیاه می باشد. طول دانه خام این محصول ۷ میلی متر و بعد از پخت ۸.۴ میلی متر است.
برنج طارم عطری دارای خاصیت عطری بالا و طعمی بسیار دلنشین است. با اینکه طارم عطری دانه های ریزتری دارد ولی از نظر کیفیت پخت با برنج های هاشمی و علی کاظمی برابری می کند و به همین دلیل میتوان در مجالس و میهمانی ها هم از آن استفاده کرد. از نظر قیمت این برنج هم ردیف برنج علی کاظمی است.
نام های دیگر این برنج طارم سنگی، طارم استخوانی، سنگ طارم و طارم محلی است.


برنج طارم هاشمی

در میان مصرف کنندگان برنج، طارم هاشمی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. رنگ دانه طارم هاشمی سفید متمایل به کرم و کدر است و با طول دانه ۷٫۶ میلی متر به میزان ۱۳٫۱ میلی متر بعد از پخت قد می کشد.
این برنج بیشترین سطح زیر کشت شالی های استان مازندران را به خود اختصاص داده است. طارم هاشمی در واقع مخلوطی از بذر برنج طارم به همراه برنج هاشمی است که در یک شالیزار و کنار یکدیگر کشت می شوند.
این برنج نسبت به طارم عطری درشت تر است و ساعت ها پس از پخت بافت نرم و طعم خوب خود را حفظ می کند ولی عطر کمتری دارد.


شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340



.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


331 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما