سبوس برنج، لایه خارجی دانه برنج است که در فرآیند تولید برنج از بین می‌رود. این سبوس شامل پوسته خارجی و لایه نازکی از دانه برنج است که باعث شده است که خواص بسیاری برای سلامتی انسان داشته باشد. خواص سبوس برنج فراوان و منحصر به فرد است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

سبوس برنج در تهیه روغن سبوس برنج و در درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده حاوی مقدار زیادی از فیبر، ویتامین‌های گروه B و E، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید‌های چرب و مواد معدنی از جمله آهن، روی، منگنز، فسفر، مس سلنیوم، پتاسیم و منیزیم می‌باشد. این ترکیبات باعث افزایش سطح اشباع در خون، کاهش کلسترول بد، حفظ سلامت قلب و عروق، تنظیم سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

این ماده به عنوان یک منبع غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان معده و روده بزرگ، بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی و بهبود عملکرد کبد مؤثر باشد. مردم برخی اوقات سبوس برنج را برای درمان بثورات پوستی آلرژیک مانند اگزما استفاده می‌کنند.

از دیگر خواص برنج سبوس دار می‌توان به درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، درمان یبوست، سلامت پوست، تقویت مو، چاقی و ایدز و... اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با فواید سبوس برنج است به بررسی کلیه خواص سبوس برنج و سبوس برنج قهوه می‌پردازیم.

سبوس برنج چیست؟ چگونه تولید می شود؟

سبوس برنج (به انگلیسی: Rice bran) به پوسته خارجی برنج و سلول‌های خارجی که به بخش نشاسته‌ای برنج چسبیده اند، گفته می شود. این ماده یکی از محصولات جانبی اصلی در تولید برنج سفید است که در طی فرآیند آسیاب جدا می شود. برنجی که سبوس آن حفظ شده و از بین نرفته باشد، با نام برنج قهوه‌ای شناخته می‌شود.

این ماده  که حاوی 15 تا 20 درصد چربی است، با تولید بیش از 63 میلیون تن در کل دنیا، عمدتاً برای تهیه خوراک دام یا سوخت برای دیگ بخار کاربرد دارد و فقط مقدار کمی از آن برای استخراج و تهیه روغن سبوس برنج به کار می رود.

نحوه تولید سبوس برنج بدین صورت است که در فرآیند تولید برنج، این ماده از طریق دستگاه میلر از برنج جدا می‌شود. این فرآیند شامل دو مرحله اصلی است: ابتدا پوسته بیرونی برنج با استفاده از دستگاه جدا می‌شود و سپس لایه نازک دانه برنج که به عنوان لایه زیرین شناخته می‌شود، نیز از طریق همین دستگاه جدا می‌شود. سبوس برنج جدا شده سپس تحت عملیات تصفیه و ضدعفونی قرار می‌گیرد تا از هرگونه آلودگی و آفت‌های ممکن پاک شود. و حالا می رسیم به خواص سبوس برنج!

فواید دارویی و درمانی سبوس برنج

سبوس برنج خواص درمانی و فواید دارویی متعددی دارد. این شامل درمان دیابت، کاهش فشار خون بالا، کاهش کلسترول بالا، کمک به درمان اعتیاد به الکل، کاهش وزن و کنترل چاقی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی، بهبود عملکرد کبد و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان است.

سبوس برنج همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله بلاک کردن عروق و حفظ سلامت قلب، بهبود عملکرد گوارش و حمایت از سلامت روده، و همچنین درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهابات پوست نیز مفید است. 

خواص سبوس برنج برای چاقی صورت

از خاصیت سبوس برنج می توان مفید بودن آن برای پوست دانست که سبب از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست می‌شود و درنتیجه از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. در کناز این خاصیت‌ها، یکی از خواص سبوس برنج برای چاقی صورت است، زیرا قابلیت بالایی برای آبرسانی به پوست دارد و درنتیجه به پر ماندن صورت کمک می‌کند.

خواص سبوس برنج برای مو

ویتامین B موجود در سبوس برنج  روند سوخت و ساز سلول‌های زنده پیاز مو را تحریک می‌کند و باعث تقویت و رشد مو می‌شود. دیگر ویتامین موجود در سبوس برنج، ویتامین E است که این ویتامین هم از ریزش مو و هم سفید شدن ناگهانی مو در سنین پایین و میانسالی ممانعت می‌کند.

سبوس برنج غنی از مواد معدنی مانند آهن و مس است که موجب بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو در نتیجه موجب رشد مو‌ها می‌شود. همچنین سبوس برنج حاوی روی (زینک) است که در تقویت عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن موثر است و به سلامت موها کمک می‌کند.

روغن تهیه شده از سبوس برنج علاوه بر تامین رطوبت مو و پوست سر با داشتن ویتامین های B و E موی‌ سر را نیز تقویت می‌کند. درنتیجه سبوس برنج موجب رویش مجدد موها و مشکی شدن موهای سفید می‌شود. از دیگر خواص سبوس برنج برای مو درمان شوره سر است.

ویتامین E و B12 موجود در سبوس برنج موجب آبرسانی به مو‌ها می‌شود و روغن سبوس برنج نیز موخوره را کاهش می‌دهد. سبوس برنج ‌سرشار از آنتی ‌اکسیدان است و ضد شوره است و حتی می‌تواند از مو‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت کند.

از خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو می‌توان به وجود ویتامین B اشاره کرد زیرا ویتامین B برای رویش مو و جبران آسیب دیدگی ساقه و ریشه مو بسیار موثر و مفید است. به افرادی که دچار ریزش مو هستند و موهای کم پشتی دارند، توصیه می‌شود که برای تقویت فولیکول‌های مو سبوس برنج قهوه‌ای مصرف کنند.

طریقه مصرف سبوس برنج برای مو بدین صورت است که برای درمان ریزش مو و شوره سر ۲ قاشق غذاخوری سبوس برنج را در ۲ لیتر آب جوشیده بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه و ته نشین شدن سبوس، آب را روی سر خود بریزید و سپس مو‌هایتان را با شامپو یا صابون بچه بشویید و سپس آب کشی کنید. بدین ترتیب می توانید از  خواص سبوس برنج برای ریزش مو بهره مند شوید.

آیا سبوس برنج برای سفیدی مو موثر است؟

بله، این خاصیت به دلیل حاوی عناصر غذایی مهم مانند ویتامین E، روغن‌های طبیعی و مواد معدنی است که به سلامت موها کمک می‌کنند. سبوس برنج می‌تواند به نرمی و لطافت موها کمک کند، موها را تغذیه کرده و سفیدی موها را کاهش دهد.

برای استفاده از سبوس برنج برای سفیدی مو، می‌توانید آن را با آب یا مایعی مانند روغن نارگیل یا شیر مخلوط کرده و به عنوان یک ماسک مو به مدت حداقل 30 دقیقه روی موها قرار دهید. سپس موها را با آب گرم شستشو دهید. برای نتایج بهتر، می‌توانید این روش را هفته‌ای یک یا دو بار تکرار کنید.

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


174 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما