برنج دم سیاه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنج دم سیاه یکی از پرطرفدارترین برنج‌های ایرانی است. این برنج معمولا در استان‌ گیلان و شهر رشت تولید می‌شود و با جرئت می‌توان گفت که در رده بهترین برنج‌های ایرانی قرار دارد. برنج دم سیاه که به دم سیاه طارم نیز معروف است، از بو و مزه دلپذیری برخوردار است و دانه‌های آن بعد از پخت کاملا کشیده می‌باشد.

انواع برنج دم سیاه

برنج دم سیاه فریدونکنار:

برنج دم سیاه فریدونکنار که در منطقه فریدونکنار کشت می‌شود، طعم و عطر و ظاهر بسیار خوبی دارد. همچنین این برنج ری زیادی می‌کند و برای میهمانی‌ها و مجالس بسیار مناسب است.

برنج دم سیاه استخوانی:

برنج دم سیاه استخوانی از خانواده برنج صدری است و رنگ مایل به کرم و استخوانی آن، موجب این نام‌گذاری شده‌است. برنج دم سیاه استخوانی از مزه و ظاهر فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این ویژگی‌ها در کنار دانه‌های کشیده این برنج که بعد از پخت حدود ۱۵ میلی‌متر قد می‌کشند، سبب شده تا علاوه بر محبوبیت در ایران به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

برنج دم سیاه صدری:

برنج دم سیاه صدری یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج‌های ایرانی است که در دو گونه‌ی دیگر یعنی دم قرمز و دم زرد نیز تولید می‌شود؛ اما به دلیل این که برنج  دم قرمز و دم زرد نسبت به دم سیاه محصول کمتری می‌دهند، کشت آن‌ها زیاد رایج نیست. این برنج هم مانند انواع دیگر برنج دم سیاه، عطر، طعم و قد مناسبی دارد و برای میهمانی‌ها عالی می‌باشد.
اکنون که فهمیدید برنج دم سیاه چیست و با ویژگی‌ها و انواع آشنا شدید، زمان آن رسیده تا نحوه پخت برنج دم سیاه را بیان کنیم.

نحوه پخت برنج دم سیاه

طرز پخت برنج دم سیاه که در سه نوع استخوانی، صدری و فریدونکنار وجود دارد، تقریبا مشابه هم است. پس ما در ادامه، روش پختی که برای هر سه گونه مناسب است را بیان می‌کنیم.
برای تهیه برنج دم سیاه به روش آبکش، ابتدا برنج را به خوبی با آب ولرم بشویید اما آن را چنگ نزنید چون باعث شکستن دانه‌ها می‌شود. سپس برنج را اگر تازه است حدود یک الی سه ساعت در محلول آب و نمک بخیسانید و در‌صورتی که کهنه است از شب قبل آن را خیس کنید.
تا به‌حال روش پخت برنج دم سیاه مشابه با برنج‌های دیگر بود اما مرحله‌ای که باعث تمایز طبخ آن با دیگر گونه‌های برنج می‌شود این است که برنج دم سیاه برای این که بیشترین ری و قد را داشته‌باشد، باید آب زیادی برای جوشیدن آن درنظر بگیرید. پس قابلمه‌ای بزرگ بردارید و بیشتر از دو سوم آن را آب کنید، سپس برنج را داخل آن ریخته و صبر کنید تا دانه‌هایش نرم و در اصطلاح مغزپخت شود. بعد از این مرحله برنج را با آب ولرم آبکشی کنید و آن را درون قابلمه‌ای که حاوی روغن است به صورت مخروطی قرار دهید و اجازه دهید تا دم بکشد.

به این نکته توجه کنید که اگر برنج شما تازه است نسبت به برنج کهنه، آب کمتری برای جوشیدن نیاز دارد اما فضای زیاد برای ری کردن برنج در هر دو نوع تازه و کهنه نیاز است.


شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340

.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


183 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما