برنج ایرانی طارم

برنج طارم از جمله ارقام با کیفیت برنج ایرانی است. استان های گیلان و مازندران به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، بیشترین میزان کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند. این محصول از نظر طعم، پخت، عطر و ماندگاری کیفیت خوبی دارد. از نظر ظاهری می توان گفت رنگی سفید داشته که به کرم نیز متمایل است و قدی کشیده دارد. البته جالب است بدانید که اصل و مبدا این محصول مربوط به طارم زنجان است. این منطقه از نظر آب وهوایی سردتر بوده و از رطوبت کمتری برخوردار است. به همین دلیل کشاورزان از میزان سم کمتری برای پرورش آن استفاده می کنند.
در بازار با انواع مختلفی از این برنج مواجه خواهید شد که از آن جمله می توان به طارم هاشمی، طارم فریدونکنار، طارم کشت دوم، طارم سنگی، طارم دم سیاه، طارم عطری و طارم استخوانی اشاره کرد. اسامی گوناگونی که برای این محصول در نظر گرفته می شود، تنها نشان دهنده منطقه کشت آن است. گاهی اوقات نیز برنج ها با نام کشاورزان به بازار معرفی می شوند. مانند برنج علی کاظمی، هاشمی، حسن سرایی و… .


برنج ایرانی هاشمی

از انواع مرغوب برنج ایرانی می توان به هاشمی اشاره کرد. این محصول برای اولین بار در استان گیلان کشت و برداشت شد. این محصول بومی استان گیلان است و اولین بار توسط کشاورزی به نام یوسف هاشمی شناسایی شد. اصالت این محصول به برنج بینام باز می گردد. از نظر ظاهری می توان گفت قد آن نسبت به سایر ارقام دیگر بلندتر است. این محصول به عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع برنج ایرانی به شمار می آید. طول دانه های آن در حالت خام به 7 تا 8 میلیمتر می رسد و در دو نوع سرد و گرم به بازار عرضه می شود. تفاوت این دو برنج به زمان برداشت آنها باز می گردد. برنج سرد هاشمی یک هفته تا ده روز زودتر برداشت می شود و از درجه کیفی بهتری برخوردار است. ساقه های برنج هاشمی بلند و نازک بوده و به همین دلیل کرم ساقه خوار نمی تواند در آن لانه گزینی کند، به همین دلیل از میزان سم کمتری برای پرورش آن استفاده می شود.
برای کشت این برنج زمین باید قوی باشد تا بتواند خوشه های آن را سرپا نگه دارد و به اصطلاح ساقه برنج نخوابد. خوابیدن ساقه برنج مساوی است با زحمت و کار بیشتر. اصالت این محصول به برنج بینام باز می گردد. به همین دلیل کیفیت بسیار خوبی در عطر، طعم و ماندگاری دارد.
ساقه های آن بلند، نازک و ظریف است. همین ویژگی باعث می شود تا مورد حمله کرم ساقه خوار برنج واقع نشود. به همین دلیل این محصول نسبت به سایر برنج های دیگر به سم کمتری نیاز دارد. در حال حاضر کشت این محصول علاوه بر استان گیلان در مازندران، گرگان و گلستان نیز انجام می شود. دانه های این برنج قدی بلند داشته و از طعم و عطر بسیار خوبی برخوردار هستند. این برنج پس از پخت ماندگاری بسیار خوبی داشته و همچنان نرم و لذیذ باقی می ماند. با خوردن آن احساس سنگینی در معده نخواهید داشت. در حال حاضر می توان گفت برنج هاشمی یکی از ارقام پر فروش در سطح کشور است.


برنج ایرانی طارم هاشمی

از دیگر انواع برنج ایرانی می توان به طارم هاشمی اشاره کرد. این محصول ترکیبی از دو برنج با کیفیت و مرغوب ایرانی است. منظور از طارم هاشمی این نیست که دانه های پس از برداشت به نسبتی خاص با هم شوند. بلکه از همان ابتدا شالیکاران بذر این دو رقم را با هم ترکیب کرده و پرورش می دهند. برنج طارم هاشمی از جمله محصولاتی است که به دلیل اندازه، عطر و طعم همواره مورد توجه افراد قرار گرفته است. عطر و طعم این محصول به طارم اصلی و محلی بسیار شبیه است. این رقم به دلیل ساختار خاصی که دارد، نسبت به ارقام دیگر در برابر کم آبی و آفت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.


برنج ایرانی کشت دوم طارم

از دیگر انواع برنج ایرانی می توان به طارم کشت دوم اشاره کرد. این محصول بیشتر در فریدونکنار به عمل می آید. این محصول بلافاصله پس از برداشت اول، در تابستان کاشت شده و در پاییز برداشت می شود. بسیاری از شالیکاران اعتقاد دارند به دلیل بهره گیری از باران های پاییزی، برنج طارم کشت دوم از عطر بیشتری برخوردار هستند. از دیگر خصوصیات مهم کاشت برنج در فریدونکنار می توان به عدم استفاده از سم در محصولات اشاره کرد. این موضوع به دلیل حضور پرندگان مهاجر در این منطقه است. به همین دلیل قیمت این محصولات بیشتر از انواع دیگر است.

برنج ایرانی شیرودی

برنج شیرودی از دیگر انواع برنج ایرانی اصلاح شده است. این محصول ترکیبی از رقم دیلمانی و خزر است. در بین محصولات اصلاح شده می توان گفت جزء با کیفیت ترین ها به شمار می آید. دانه های این محصول پس از پخت کمی سفت هستند. در حالی که در نوع طارم، دانه ها قد کشیده و نرم هستند. بهترین راه حل برای تشخیص برنج شیرودی از طارم پخت آن است. از نظر ظاهری باید گفت دانه های شیرودی نازک هستند و زمانی که آنها را زیر دندان قرار می دهید عطری را حس نخواهید کرد. این برنج بیشتر در شهرهای آمل، تنکابن و چالوس پرورش داده می شود.

برنج ایرانی فجر

برنج فجر از دیگر انواع برنج ایرانی اصلاح شده است. این محصول نیز مانند دیگر ارقام پرمحصول از نظر طعم و عطر به انواع طارم و هاشمی نمی رسد. اما می توان گفت در گروه خود از کیفیت خوبی برخوردار است. . دانه های آن خنجری شکل بوده و رنگ سفید کدری دارد. دانه ها اندازه متوسطی داشته و پس از پخت اصطلاحا قد کشیده و ری می کنند. این برنج می تواند گزینه ایی مناسب برای مصرف روزانه خانوار باشد. برنج فجر بیشتر در شالیزارهای آمل و فریدونکنار مازندران کشت و برداشت می شود.

برنج ایرانی صدری

برنج صدری همانند طارم از انواع مرغوب برنج ایرانی است که خود دارای گونه های مختلفی است. این برنج بومی استان گیلان است. این محصول را می توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد: صدری دم سیاه، دم زرد و دم قرمز. دانه خام این محصول به طور متوسط 8.7 میلیمتر قد داشته که پس از پخت به 11.7 میلیمتر نیز می رسد. از انواع این برنج ایرانی می توان به صدری حسن سرایی، دم سیاه، دم سفید، دم سرخ، صدری هاشمی و صدری شاه پسند اشاره کرد. مصرف این محصول بیشتر برای پذیرایی از مهمان مرسوم است. برنج صدری در خانواده برنج طارم قرار می گیرد. این محصول از عطر، طعم و ماندگاری بسیار خوبی برخوردار است و نسبت به برنج طارم در مقام دوم قرار می گیرد. . این محصول مخصوص آن دسته از افرادی است که در خرید برنج بسیار حساس هستند. عطر، طعم، ماندگاری و قد این برنج بی نظیر است. از نظر ظاهری دانه های این برنج قدی کشیده داشته و رنگ آنها سفید استخوانی است.

برنج ایرانی علی کاظمی

از دیگر انواع مرغوب برنج ایرانی، برنج علی کاظمی است. فقط در گیلان است که اینگونه ساده برنج ها نامگذاری می شوند. این محصول اولین بار توسط کشاورزی به همین نام شناسایی و پرورش داده شد. رقم پایه این برنج به بینام باز می گردد، اما به لحاظ عطر، طعم، کیفیت و کمیت برتر از آن است. دانه های آن نسبت به نوع هاشمی و دم سیاه قدی کوتاه دارند، اما به جرات می توان گفت طعم آن این ضعف را جبران کرده است. از نظر ظاهری رنگ آن سفید کرمی است. اندازه دانه در حالت خام حدود 7 میلیمتر بوده و پس از پخت به 11 میلیمتر می رسد.

برنج ایرانی حسن سرایی

برنج صدری حسن سرایی یکی از گران ترین و مرغوب ترین انواع برنج ایرانی است. معمولا از این محصول اصیل ایرانی برای پذیرایی مهمان ها استفاده می شود. این برنج به طور عمده در استان های گیلان و مازندران کشت و برداشت می شود. از جمله خصوصیات این محصول می توان به قد کشیده، عطر بسیار عالی  و سبک بودن آن اشاره کرد. در مقایسه با برنج هاشمی می توان گفت حسن سرایی از قد و بالای کشیده تری برخوردار است.  از آنجا که هزینه پرورش آن نسبت به سایر ارقام برنج بیشتر است، کمتر مورد کشت قرار می گیرد، به همین دلیل گفته می شود برنج گرانی است. این برنج اصالتا به استان گیلان باز می گردد و از آنجا به استان مازندران منتقل شده است. از جمله شهرهایی که در استان مازندران اقدام به کشت برنج حسن سرایی می کنند می توان به قائمشهر اشاره کرد.


شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


269 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما