لیست بهترین برنج ایرانی

23 فروردین 1402, 01:07

برنج ایرانی شامل انواع مختلفی از جمله طارم، هاشمی، علی کاظمی، شیرودی، فجر و برنج صدری است و برنج صدری خود به انواع دم سیاه، دم زرد و دم سفید تقسیم می‌شود.

آشنایی با انواع برنج ایرانی

1- برنج هاشمی

برنج هاشمی کاملا ایرانی است و نخستین بار در استان گیلان و توسط آقای یوسف هاشمی‌زاده کشف شده است. کشت این برنج اکنون در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان انجام می‌شود و از عطر و طعم بسیارخوبی برخوردار است. هم‌چنین می‌توان گفت عاملی که این برنج را محبوب کرده، کیفیت پخت فوق‌العاده آن است. برنج هاشمی در مواقعی بیشتر برای کسانی مناسب است که عطر و طعم برنج برایشان مهم است و محدودیت بودجه ندارند. به علاوه، هر ساله برنج هاشمی به عنوان پرکشت‌ترین برنج در استان مازندران و گیلان انتخاب می‌شود.
برنج هاشمی شامل دو نوع سرد و گرم است. به علت عطر بی‌نظیر و کیفیت پخت آن، این برنج در بین ایرانیان داخل و خارج از کشور و حتی غیرایرانی‌ها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. هم‌چنین به دلیل دانه‌های منظم و قدکشیده برنج هاشمی و پخت آسانی که دارد، باعث شده هر ساله تقاضا برای این برنج بسیار زیاد باشد.
 این برنج را می‌توان به عنوان بهترین برنج عطری ایرانی معرفی کرد. برنج هاشمی به دلیل مقاومت زیادی که در برابر آفات دارد و هم‌چنین به خاطر استفاده کم از سم و کود شیمیایی، به عنوان یک محصول سالم و ارگانیک شناخته شده است.


2- برنج طارم

برنج طارم یکی دیگر از برنج‌هایی است که در لیست بهترین برنج ایرانی قرار می‌گیرد. این برنج هم مثل برنج هاشمی یک برنج کاملا ایرانی است و اولین بار در منطقه طارم زنجان کشت شده است. علاوه بر آن این برنج عطر و طعم بسیار زیادی دارد و بیشتر مورد استفاده کسانی است که به دنبال برنج معطر هستند. هم‌چنین در حال حاضر بیشترین کشت این برنج در استان مازندران انجام می‌شود، دلیل هم این است که این استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، بهترین گزینه برای کشت برنج طارم است.
خواص برنج طارم هم یکی از دلایلی است که باعث شده محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌‌کنندگان داشته باشد. توجه داشته باشید برنج طارم هاشمی در مقایسه با طارم عطری، دانه‌های درشت‌تر و پخت بهتری دارد و اصطلاحا بیشتر ری می‌کند و قد می‌کشد. به علاوه، تنها وجه تمایز این برنج نسبت به طارم عطری، عطر و بوی کمتر آن است. البته نمی‌توان این مورد را برای برنج طارم به عنوان یک ضعف در نظر گرفت.

3- برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی همان‌طور که از اسمش پیداست، توسط کشاورزی به نام علی کاظمی در روستایی در شهرستان فومن کشف شد. سپس به نقاط دیگر استان گیلان راه پیدا کرد و توانست مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و در حال حاضر طرفداران خاص خود را دارد. این برنج در مقایسه با برنج هاشمی و صدری دم‌سیاه، دانه‌های کوتاه‌تری دارد، ولی کیفیت پخت خوب آن این ضعف را تا حد زیادی جبران کرده است. به علاوه، قیمت مناسب برنج علی کاظمی نسبت به سایر برنج‌ها باعث شده تا جزء پرمصرف‌ترین انواع برنج ایرانی در میان مردم باشد.

4- برنج صدری گیلان

برنج صدری دم‌سیاه از انواع برنج‌های باکیفیتی است که فقط در استان گیلان کشت می‌شود و میزان تقاضا و بهره‌وری این برنج نسبت به سایر برنج‌ها کمتر است و در مقایسه با انواع دیگر برنج ایرانی ، کم‌محصول‌تر است. هم‌چنین این نوع برنج بیشتر به خاطر ویژگی‌های ظاهری خود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از ویژگی‌های این برنج می‌توان به رنگ آن شاره کرد که رنگی سفید مایل به کرم دارد و باعث شده تا هنگام مصرف حس خوبی به افراد منتقل شود. علاوه بر آن عطر و طعم این برنج به همراه ظاهر زیبای آن باعث شده تا به عنوان برنج اشرافی در مجالس مورد استفاده قرار بگیرد.
برنج صدری دم‌سیاه بیشتر در استان گیلان کشت می‌شود و به دلیل کمیاب بودن این برنج، قیمت آن بالاتر از سایر برنج‌های مشابه است. هم‌چنین نام این برنج به دلیل رنگِ ریشک یا دم شلتوک است که به این نام معروف شده است.

5- برنج شیرودی شمال

برنج استخوانی شیرودی که از انواع برنج پرمحصول است، در استان مازندران کشت می‌شود. این برنج از نظر ظاهری شباهت زیادی به برنج هاشمی دارد. برنج شیرودی به زعم کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور، در مقایسه با انواع دیگر برنج ایرانی از کیفیت پخت بسیار خوبی برخوردار است و با طارم هاشمی مقایسه می‌شود. برنج شیرودی به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسبی که دارد، برای مراسم و مصرف رستوران‌ها و مراکز اداری بسیار اقتصادی و به صرفه است. 

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340


.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


231 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما