آب و هوای معتدل و مرطوب استان گیلان علاوه بر این که یک جاذبه‌ گردشگری و تفریحی است، باعث شده تا این استان دومین مرکز کشت و پرورش برنج ایرانی باشد. در واقع استان گیلان به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل و مرطوب و نواحی دره ای و جلگه ای، شرایط بسیار مساعدی برای کشت بهترین برنج ‌های ایرانی مهیا کرده است. از این رو برنج گیلانی یکی از مرغوب ترین برنج های ایران است و حتی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. پس از استان مازندران، دومین تولید کننده عمده برنج ایرانی، استان گیلان است.
استان گیلان تولید کننده و ارائه دهنده مرغوب ترین برنج ایرانی در کشور است و امروزه نیز در آن انواع برنج‌های بسیار محبوب و باکیفیت همچون هاشمی، صدری، کاظمی و… کشت و تولید می‌شود. با این که امروزه در 17 استان کشور، تولید برنج از گونه های مختلف آن انجام می‌شود و هر یک از آن‌ها خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند، اما برنج گیلان از آن گونه برنج هایی است که مشخصات اصلی یک برنج درجه یک را همچون عطر و طعم و پخت خوب دارا است. در حقیقت شرایط جغرافیایی و خاک غنی و حاصل‌خیز آن است که موجب چنین رونقی در بازار برنج گیلان شده است.
علاوه بر این موارد، کشاورزان گیلانی قوانین سختی را برای تولید برنج دارند و تنها در یک سال اقدام به کاشت برنج می‌کنند تا منابع غنی خاک حفظ شود.

ویژگی‌ها و خصوصیات برنج گیلان

کشاورزان گیلانی برای کشت محصولات خود از بذرهایی باکیفیت استفاده کرده و به همین جهت برنج‌های بسیار مرغوبی تولید می‌کنند. در واقع می‌توان ادعا کرد که برنج های گیلان از لحاظ مرغوبیت حرف اول را در کشور می‌زنند. مصرف برنج‌های خارجی یکی از مشکلاتی است که امروزه در کشور ما رواج یافته و هنوز هم از نحوه تولید و عرضه آن‌ها اطلاعی در دست نیست. محققان نیز بارها در نتیجر آزمایش‌ها و تحقیقات خود به این نکته دست یافته اند که اکثر افرادی که از برنج های بی کیفیت استفاده می‌کنند، با مشکل درد و سوء تغذیه مواجه خواهند شد.
در حقیقت برنج های مرغوب فاقد کلسترول، گلوتن، چربی و سدیم هستند و هضم آن‌ها نیز برای دستگاه گوارشی بسیار راحت است. با این حال یکی از خصوصیات اصلی برنج مرغوب ایرانی و مخصوصا برنج گیلان، درمان سوء تغذیه و معده درد عنوان شده است.
با این که بسیاری از افراد برنج گیلان را به دلیل عطر و طعم و شکل مناسب آن در زمان پخت می‌شناسند و مصرف می‌کنند، اما استفاده از این برنج می‌تواند بدن را نسبت به انسولین مقاوم کرده و از بیماریی هایی چون دیابت جلوگیری نماید.

انواع برنج گیلانی

همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، کشاورزان گیلانی کفیتیت را به کمیت ترجیح داده و تنها به کاشت برنج‌هایی باکیفیت می‌پردازند. با این وجود برنج‌های گیلانی بر خلاف برنج های استان‌های دیگر همجوار خود، طبعی گرم داشته و کم محصول هستند. اکثر برنج های کشت شده در گیلان توسط خود کشاورزان کشف شده‌ و بدون هیچ گونه دخالتی در ساختار ژنوم آن‌ها ارائه شده‌اند.
به عنوان مثال برنج هاشمی و علی کاظمی توسط دو کشاورز به نام‌های یوسف هاشمی و علی کاظمی کشف و به افتخار آن‌ها نام آن‌ها بر این نوع برنج‌ها نامگذاری شد. با این وجود، به ندرت نیز انواع دیگری از برنج نظیر شیرودی و فجر هم در این استان توسط کشاورزان کشت و برداشت می‌شوند که جزء انواع پر محصول به شمار می‌آیند. از پرطرفدارترین و پر فروش‌ترین انواع برنج گیلانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) برنج هاشمی یکی از انواع برنج گیلانی

برنج هاشمی یکی از شناخته شده ترین و پرفروش‌ترین برنج ایرانی هم در ایران و هم در دنیا است. ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد این برنج باعث شده تا محبوبیت آن در طی زمان به شدت افزایش یابد.
برنج هاشمی را کشاورزی به نام یوسف هاشمی در سال 1364 کشف کرد و سپس با تولید و کشت آن توانست تا تولید این برنج را در سال 1370 به تولید انبوه برساند و بخش بزرگی از شالیزارهای کشت برنج را به این نوع اختصاص دهد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این نوع برنج از جهش طبیعی در برنج صدری که مخصوص استان گیلان است، به وجود آمده و کشت و پرورش اولیه آن نیز در شالیزارهای روستای چاپارخانه از توابع بخش خمام این استان شروع شده است.
به طور کلی برنج هاشمی در کنار طعم و عطر بی‌نظیر خود، خواص و مزایای زیادی نیز دارد و در دو نوع سردگونه و گرم گونه یا برنج هاشمی گرم و برنج هاشمی سرد در بازار عرضه می‌شود که این نام‌گذاری نیز به دلیل جنس و تفاوت کاشت آن‌ها است.
با این حال شما هر کدام از این دو نوع را که انتخاب کنید، در دو حالت دودی و غیردودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای تهیه برنج دودی، در ابتدا شلتوک‌های برنج را در اتاقک‌های مخصوص قرار می دهند و آن ها را با استفاده از حرارت آتش و دود خشک می کنند. در نهایت آن‌ها را به کارخانه برنج کوبی منتقل می‌کنند تا به برنج تبدیل شوند. اما در حالت غیردودی، در همان ابتدای کار، شلتوک برنج را به کارخانه برنج کوبی می‌فرستند تا در آن برنج تولید شود.
از جمله خواص و ویژگی‌های برنج هاشمی که توانسته تا همه‌ی سلیقه‌ها را جذب خود کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • رنگ سفید مایل به کرم
  • دارای ساقه های بلند
  • کیفیت بسیار عالی پخت این برنج
  • حفظ نرمی و خوش طعمی برنج تا 24 ساعت بعد از پخت
  • نرمی و لطافت بسیار کم نظیر پس از پخت
  • خوش طعم و خوش عطر بودن

2) برنج علی کاظمی یکی از انواع برنج گیلانی

یکی دیگر از بهترین و محبوب ترین انواع برنج گیلانی، برنج علی کاظمی است که توسط فردی به همین نام در سال 1360 و در روستای شکارگوراب بالا از شهرستان فومن کشف شد. علی کاظمی این نوع برنج را در محصول مزارع خود که از خانواده صدری و نوع بی‌نام بود، کشف کرد و توانست در سال 1370 آن را به طور گسترده پرورش دهد. برنج کاظمی به طور کلی دارای چنین خصوصیاتی است:
  • رنگ سفید متمایل به کرم
  • جزء برنج های زودرس از نظر مدت زمان رسیدن
  • پخت نسبتاً خوب و راحت
  • دارای قدی کوتاه نسبت به برنج‌های دم سیاه و هاشمی
  • جزء برنج های نسبتاً پرمحصول

3) دم سیاه یکی از انواع برنج گیلانی

برنج دم سیاه یا سیاه دم در حقیقت به برنج هایی گفته می‌شود که در در شلتوک خود یک ریشک یا بند خیلی نازک دارند که آن نیز به رنگ سیاه است. از این جهت، به این برنج، دم سیاه می‌گویند. این نوع برنج اغلب در شهرهایی چون لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت و … کشت می شود و از اقسام مختلفی چون صدری دم سیاه و طارم دم سیاه برخوردار است که اغلب نیز همه آن را با نام دم سیاه به دست مشتری می‌رسانند.
از ویژگی‌ها و خصوصیات مهم این برنج می‌توان به مواردی چون داشتن دانه های بلند و قلمی، رِی بالا پس از پخت، رنگ سفید مایل به کرم و عطر خوش و مطبوع آن اشاره کرد.

4) برنج طارم یکی از انواع برنج گیلانی

کشت و منشأ اولیه برنج طارم، شهر طارم در استان زنجان است. این برنج به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالایی که داشت، نام این شهر را به خود اختصاص داد و به این نام شناخته شد. با این وجود، وسعت و میزان کشت آن در استان گیلان بسیار بیشتر است و از این رو به عنوان برنج گیلانی شناخته می‌شود. برنج طارم دارای انواع مختلفی همچون طارم صدری، طارم دم سیاه، طارم سنگی، طارم عطری، طارم هاشمی، طارم استخوانی و… است که این عناوین به دلیل ویژگی های منحصر به فردی است که این برنج‌ها دارند و با آن نامگذاری شده‌اند.
به طور کلی باید در زمان خرید برنج دقت کنید و آن چنان هم به تبلیغات بسنده نکنید. چرا که اغلب این نوع نام‌گذاری‌ها برای جنبه تبلیغاتی ماجرا است و موجب جذب مشتری خواهد شد. در صورتی که به عنوان مثال برنج استخوانی مانند سنگ و استخوان محکم است و قابلیت شکنندگی بسیار پایینی دارد. این ویژگی را در حقیقت اکثر برنج های تازه ای که از کارخانجات برنج کوبی بیرون می‌آیند، دارند.
در کنار برنج های سنگی و استخوانی که کیفیت بالا و پخت خوبی دارند، برنج های غیرمرغوبی نیز وجود دارند که وسط آن‌ها یک شیار ریزی دارد و بسیار شکننده تر هستند.

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


164 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما