مقایسه­ ی برنج تازه و برنج کهنه و اینکه کدام یک بهتر است را می ­توان یک امر سلیقه­ ای دانست. در واقع برای اینکه بدانید برنج کهنه بهتر است یا برنج تازه باید ویژگی­ های هر کدام را بدانید و سپس بین برنج کهنه و نو آن را که ترجیح می­ دهید برای مصرف خود انتخاب کنید. در این محتوا سعی بر آن است مشخصات برنج تازه و کهنه به صورت کامل بیان شده و در نهایت با توجه به ویژگی­ های آنها یک نتیجه­ گیری درباره­ ی اینکه کدام نوع برنج بهتر است داشته باشیم.

برنج تازه
برنج تازه برنجی است که زمان زیادی از برداشت آن نمی­گذرد و به تازگی از کارخانه­ ی برنج کوبی خارج شده است. از آنجا که برنج نو به تازگی از شالیزار درو شده و آماده سازی شده است دارای مقدار زیادی آب است و رطوبت خود را از دست نداده است. به دلیل داشتن رطوبت، برنج تازه دارای عطر زیادی است و بوی آن خیلی بیشتر از برنج کهنه است.
نکته ­ی دیگری که در مورد برنج نو قابل توجه است ری نکردن آن است. وقتی که گفته می­ شود برنج ری می­ کند یعنی بعد از خیساندن مقداری آب جذب کرده و حجم آن افزایش می­ یابد و می­ توان مقدار بیشتری برنج نسبت به آنچه از قبل خیسانده شده به دست آورد. اما این خصوصیت در برنج تازه وجود ندارد و علت آن نیز رطوبت برنج است. چون حجم زیادی از برنج تازه را آب تشکیل داده پس نمی­ تواند آب بیشتری جذب کرده و در نتیجه خیلی ری نمی­ کند.
ویژگی دیگر برنج نو شکل ظاهری آن است. برنج نو دارای ظاهری بلوری و شفاف است. علت این شفافیت هم مربوط به آب موجود در دانه­ های برنج تازه است. رطوبت موجود در برنج تازه سبب ایجاد ظاهری شیشه ­ای در برنج می­ شود. از این رو برنج تازه ساختار چندان محکمی ندارد و به نسبت شکننده است و اگر چند دانه برنج نو را زیر دندان قرار دهید تقریبا به راحتی می­ توانید آنها را خرد کنید.
اگر می­ خواهید بدانید چه برنجی را می­توان برنج تازه در نظر گرفت بد نیست بدانید که زمان برداشت برنج در شهریور ماه است. بنابراین اگر در این ماه یا اوایل مهر برنج خریداری می­ کنید و مطمئن هستید که در همان سال برداشت شده پس شما برنج نو را خریده­ اید.
برنج کهنه
اگر از برداشت برنج چند ماهی گذشته باشد می­ توان برنج را برنج کهنه در نظر گرفت. برنج کهنه تا حد زیادی رطوبت خود را از دست داده است از این رو عطر و خوش بویی برنج نو را ندارد. حتما شنیده ­اید که گفته می­ شود اگر می­ خواهید بوی برنج را استشمام کنید مقداری از آن را در دست گرفته و روی آن ها کنید تا بوی آن بلند شود. با این کار شما در واقع مقداری از رطوبت از دست رفته­ ی برنج را به آن باز می­ گردانید.
یکی دیگر از ویژگی­ های برنج کهنه ری کردن آن است. از هر پیمانه برنج کهنه می­ توان حدود سه پیمانه برنج پخته به دست آورد. علت این امر نیز به رطوبت آب مربوط می­ شود. دانه­ های برنج کهنه خشک هستند و هنگامی که خیسانده می­ شود یا داخل آب جوش قرار می­ گیرد مقدار زیادی آب جذب کرده و در نتیجه حجم آن افزایش می­ یابد و به اصطلاح ری می­ کند. برنج کهنه دارای ظاهری مات و کدر است و نسبت به برنج نو سخت و محکم­تر است. اگر مقداری برنج کهنه را در زیر دندان قرار دهید به سختی خرد شده و ساختار شکننده­ ای ندارد.
مقایسه ­ی برنج کهنه و تازه
با توجه به مطالبی که گفته شد مقایسه­ ی بین برنج کهنه و تازه دیگر چندان کار سختی نیست و انتخاب نوع برنج بستگی به انتظاراتی دارد که شما از برنج دارید. اگر به بوی برنج بیشتر اهمیت می ­دهید و دوست دارید که یک برنج عطری درست کنید پس برنج نو برای شما بهتر است. زیرا همانطور که گفته شد برنج تازه نسبت به برنج کهنه عطر و بوی بیشتری دارد. اگر می­ خواهید برنج شما خوش پخت­تر باشد و ری بیشتری داشته باشد از برنج کهنه استفاده کنید. برنج نو رطوبت بیشتری دارد و طبخ آن کمی مشکل­تر است و می­ تواند آشپزهای تازه­ کار را به دردسر بیندازد.
به علاوه طبق نظر برخی از کارشناسان در برنج نو موادی وجود دارد که چندان مفید نیستند و مقدار این مواد با گذشت زمان کمتر می ­شود پس برای سلامت بیشتر بهتر است از برنج کهنه استفاده کنید. البته منظور از کهنگی آن نیست که چند سال از برداشت برنج گذشته باشد زیرا برنجی هم که خیلی کهنه باشد قطعا کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت.
نتیجه ­گیری
به طور کلی می ­توان گفت برنج کهنه بهتر از برنج نو است. زیرا هم پخت بهتری دارد هم بیشتر ری می کند و هم مواد مضر کمتری دارد. اما کسانی طرفدار عطر برنج هستند و البته برنج را نرم اما خوش طعم دوست دارند قطعا باید از برنج تازه استفاده کنند.

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


201 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما