عوامل موثر بر ارزش غذایی یونجه

۱- سویه، واریته و گونه گیاه: ارزش غذایی و ترکیبات شیمیایی یونجه خشک تا حدی به سویه و گونه آن مرتبط است. ارقام متفاوت یونجه اگرچه با شرایطی مشابه قابل کشت است، اما از نظر مواد معدنی در سطوح متفاوتی وجود دارند.

۲- نسبت ساقه به برگ: یکی از معیار های سنجش نژاد یونجه، نسبت ساقه به برگ است. آزمایشات نشان می دهند، پنجاه درصد پروتئین بخش هوایی یونجه در برگهای آن هستند. برگ ها در یونجه بسیار مهم اند زیرا دو سوم ماده غذایی و به صورت کلی یک سوم ماده خشک را شامل می گردند.

۳- مرحله رشد در زمان برداشت:مهمترین مورد تاثیرگذار بر ترکیب علوفه یونجه مرحله رشد است. هر چه سن علوفه زیاد می گردد، میزان نیاز آن به بافتهای ساختمانی بالا رفته و میزان کربوهیدرات های ساختمانی نظیر سلولز و همی سلولز و لینگین آن افزایش یافته و پروتئین آن کاهش می یابد.

۴- خصوصیات و حاصلخیزی خاک: نوع خاک سبب تغییر ارزش غذایی و ترکیبات گونه های گیاهان می گردد. یونجه از جمله گیاهانی است که به یک خاک حاصلخیز، خاکی با مقدار زیادی مواد معدنی و همچنین PH بسیار بالا (حد مطلوب ۵/۶)  نیاز دارد. کاشت یونجه در خاک های اسیدی سبب حاصلخیزی و بهبود ساختمان آنها شده و بسیار رضایت بخش خواهد بود. PH خاک در جذب مواد معدنی برای یونجه یک عامل بسیار مهم است. نیکل، منگنز، روی و کبالت از جمله مواد معدنی قابل جذب برای یونجه هستند که در خاکهای PH پایین اتفاق می افتد. بر خلاف این مواد معدنی، موادی دیگر نظیر سیلینوم و مولیبدن در خاکهای PH بالا به میزان بیشتری جذب می گردند.

۵- تاثیرات اقلیم آب و هوای فصلی بر ترکیبات یونجه: عوامل تاثیر گذار بر قابلیت و تشکیل الیاف یونجه عبارتند از سن، شدت نور، درجه حرارت و کود ازته. افزایش تشکیل لینگین و کاهش قابلیت هضم در نتیجه زیاد شدن درجه حرارت و سن گیاه است. همچنین کاهش میزان دیواره سلولی و بالارفتن قابلیت هضم در اثر افزایش کود ازته و شدت نور است.

۶- فصل و زمان برداشت یونجه: تحقیقات به عمل آمده نشان می دهند که مهمترین عامل تاثیر گذار بر کیفیت یونجه، مرحله رشد در زمان برداشت است. از آنجا که علوفه هایی نظیر یونجه رشدی متفاوت در مقایسه با گندمیان دارند، سریعترین تغییرات در هنگام گلدهی و بلوغ آنها صورت می گیرد.در تحقیقی که بر میزان پروتئین خام یونجه و بر اساس مقدار ماده خشک در چین دوم صورت گرفته است، نتایج زیر حاصل شده است: یونجه در هنگام آغاز غنچه دهی ۵/۲۱، غنچه دار شدن کامل ۴/۱۹، آغاز گلدهی ۴/۱۸ ، میانه های گلدهی ۱/۱۷، گل کامل ۹/۱۵ و گلدهی کامل مقدار ۶/۱۳ درصد گزارش شده است. بر این اساس مناسب ترین زمان برداشت علوفه یونجه در چین اول در هنگام غنچه دهی و در چینهای دوم، سوم موقعی که مزرعه به ۱۰ درصد گل دهی رسیده باشد، است.
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


39 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما