ارزش غذایی یونجه و پلت آن

ارزش غذایی یونجه و پلت آن در تغذیه دام سنگین و سبک و طیور به طور معمول یونجه دارای ۹۰ درصد ماده خشک است و میزان پروتئین آن حدود ١٦ تا ١٩ درصد از کل ماده خشک بوده که نسبت به بسیاری از علوفه های دیگر برتری دارد. 

یکی از روش های نگهداری و استفاده از یونجه برای تغذیه دام ها آسیاب و پلت کردن یونجه خشک است. قابلیت هضم یونجه پلت شده عموما تا ٤ درصد افزایش می یابد. 

یونجه خشک شده یک منبع خوب ،پروتئین الیاف قابل هضم و ویتامین برای نشخوار کنندگان محسوب می شود. کیفیت آن مشابه یا بالاتر از علوفه تازه است ترکیب آن بسته به شرایط عمل آوری و مرحله برداشت متغیر است. 

میزان پروتئین غیر قابل تجزیه الیاف قابل هضم برخی از ویتامین ها و کلسیم در آن بالا است. میزان مصرف تقریبی در جیره گاوهای شیری و گوشتی و میش ها ۳۰ درصد و در جیره گوساله ها و بره ها حدود ۲۰ درصد است. در جیره طیور تخمگذار نیز از پودر یونجه تا ۲۵ درصد استفاده می شود.

از دیگر مزایای پلت یونجه می توان در بهبود ضریب تبدیل و افزایش راندمان تولید در زمان یکنواختی رشد در گله (تعادل) بهتر انرژی و پروتئین در جیره و کاهش گردوغبار و را برشمرد.

پودر و پلت یونجه در کلیه دام ها قابل مصرف بوده و می توان آن را به صورت مستقیم در هر نوع وضعیت تغذیه ای در گاوهای گوشتی و ،شیری ،خوک ،اسب ،طیور خرگوش گوزن گوسفند بز و حیوانات دست آموز استفاده نمود یونجه پلت شده موجب افزایش سرعت رشد و کاهش ضریب تبدیل خوراک در مقایسه با سایر منابع پروتئینی می گردد یونجه پلت شده به علت کیفیت بالا می تواند جایگزین بخشی از دانه غلات و علوفه به صورت تواما در جیره های گاوهای شیری گردد به گونه ای که تا ۵۰ درصد ماده خشک علوفه مصرفی در جیره ها را می توان با پلت یونجه جایگزین نمود ولی باید این را مد نظر داشت که در این سطح میزان دانه غلات بر اساس ماده خشک نبایستی از ۵۰ درصد جیره بیشتر باشد.


 تحقیقات نشان می دهد که پروتئین موجود در پلت یونجه به نسبت پروتئین علوفه یونجه سیلوی یونجه و کنجاله سویا در شکمبه به میزان کمتری تجزیه میگ ردد این امر موجب گشته که یونجه پلت شده را بتوان به عنوان منبع پروتئین عبوری محسوب نمود.


.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


77 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما