خواص یونجه خشک برای دام

10 فروردین 1402, 01:00

خواص یونجه خشک برای دام
خواص یونجه خشک برای دام بسیار زیاد می باشد. یونجه به سبب ارزش غذایی بالا و خوش خوراک بودن آن، نقش مهمی در جیره دام دارد. این محصول در نوع خشک شده در دامداری ها مصرف می گردد. یونجه خشک شده را می توان به عنوان یکی از مهم ترین محصولات برای خوراک دام در فصل های زمستان و بهار معرفی کرد. یونجه خشک شده با عنوان بهترین علوفه دارای مزایای مفیدی برای دام بوده که هیچ محصولی را نمی توان به طور کامل جایگزین آن نمود. شاید استفاده از یونجه را حتی بتوان به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات خوراک دام نیز به شمار آورد.

یونجه چیست؟

یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد برگ‌های آن دارای سه برگچه می‌باشد برگچه‌های نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل است. گل‌های یونجه به شکل سبز و به رنگ بنفش تیره یا آبی روشن است. میوه یونجه مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا ولی کوچکتر از آن می‌باشد. یونجه یک نوع خوراک و علوفه با کیفیت و مغذی برای دام می‌باشد. اغلب از یونجه به صورت خشک برای تامین غذای انواع دام استفاده می‌ کنند.
این نوع گیاه بسیار باارزش بوده و هضم آن نیز بسیار راحت می‌باشد و همین امر باعث می‌شود تا حیوانات در خوردن و هضم کردن آن دچار مشکل نشوند. در حقیقت برای بالا بردن میزان شیر و وزن انواع دام، بیشتر دامداران از این علوفه بی نظیر استفاده می ‌کنند. انواع متفاوتی یونجه وجود دارد از جمله یونجه بمی، یونجه همدانی، یونجه بغدادی و یونجه یزدی. در کشور ایران، شهر همدان دارای بهترین و با کیفیت ‌ترین یونجه می‌باشد.


یونجه خشک برای دام چیست؟
یونجه خشک آمیخته‌ای از چمن ،حبوبات و چند گیاه دیگر است که درو و خشک شده و برای خوراک دام در انبار نگهداری می‌شود. این مخلوط، خوراک حیواناتی چون اسب، گاو، گوسفند و بز می‌شود. برای تغذیه دام ها در سالن و یا در مرتع در بخشی از سال، از علوفه خشک استفاده می شود. زمان بسته بندی و یا انبار کردن علوفه، رطوبت اون باید  ١۵ الی ٢۰ درصد کاهش پیدا کند تا بتوان آن را انبار کرد.
نکته مهم این است که علوفه باید در دوره رشد مناسب و با میزان رطوبت مطلوب برداشت شود. و با روش اقتصادی و صحیح (زیر آفتاب، سایه و یا با روش های مصنوعی) به مقدار مناسبی خشک و سپس در انبار ذخیره می کنند. به طوری که حداقل اتلاف مواد مغذی حین خشک شدن و یا داخل انبار صورت بگیرد. و بافت گیاهی به بهترین شکل حفاظت شود.

روش های خشک کردن یونجه خشک برای دام

برای خشک کردن یونجه  از دو روش طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.
خشک کردن طبیعی(دستی):  در نواحی خشک یونجه رو زیر نور خورشید و روی زمین خشك پهن می کنند و یونجه را  بعد از  مدتی زیر و رو کردن،  تمام قسمت های آن را خشك می کنند.
خشک کردن مصنوعی یونجه:  در این روش، یونجه ها را در سالن های بسته پهن می کنند و با عبور جریان هوای گرم آن ها را خشک می کنند. روش های آماده سازی یونجه خشک شامل آسیاب کردن علوفه، پلت کردن، حرارت دادن، سیلو کردن، خرد کردن و روش شیمیایی می باشد.
آسیاب کردن: به معنی خرد کردن یونجه به وسیله ی آسیاب است.

خواص یونجه خشک شد برای دام

به ‌طورکلی یونجه یکی از مواد علوفه‌ ای خشک محسوب می‌شود. که منبع غنی از مواد مغذی و ویتامین برای سایر دام‌ها می باشد. ازآنجایی‌ که یونجه خشک غنی از ویتامین‌های A، C، E، K و سرشار از آمیلاز است، بنابراین هضم آن برای دام‌ها بسیار راحت خواهد بود. همچنین یونجه خشک دارای ویتامین‌های بسیار زیادی می باشد و نزدیک به 20 درصد پروتئین ها را دارا است. بنابراین می‌توان گفت یونجه یک منبع غنی آهن به‌ حساب می‌آید. پروتئین و مواد مغذی در این گیاه وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:
لیزین، آرژنین، هیستیدین، آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین جزء مواد مغذی و پروتئین در یونجه محسوب می‌شوند. یونجه دارای اسید فسفریک است. منیزیم، آهن و مقدار جزئی ارسنیک و سیلیس در یونجه موجب می‌شود که از لحاظ مواد غذایی قوی باشد. در این صورت برای حیوانات، خوراکی مناسبی به‌ شمار می‌ رود.
یونجه خشک به دلیل آن که دارای پروتئین های بسیار زیادی می باشد، سبب رشد بهتر حیوانات می شود. معمولاً این محصولات به دلیل آنکه به صورت ارگانیک و بهداشتی تولید شده‌اند، هیچ گونه آسیبی به سلامت دام وارد نمی کنند. شما نیز می‌ توانید با مصرف این محصولات تاثیرات بسیاری در رشد دام داشته باشید.
یکی از مواد ضروری در یونجه، فیبر به‌ حساب می‌آید که برای درست کارکردن معده لازم است. با توجه به موارد گفته شده اهمیت یونجه به‌عنوان باکیفیت ‌ترین و مرغوب ‌ترین گیاه علوفه ‌ای برای نشخوارکنندگان تعیین می‌شود.

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


240 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما