نمی‌دانم قصه کشف برنج «علی کاظمی» را شنیده‌اید یا نه؛ اما خواندن داستان این برنج بدون قصه کاشفش، حتما چیزی کم دارد. قصه از چهارتا نشا شروع شد. از تیزبینی و دقت آقای علی کاظمی. مردی که احتمالا این دقت و نگاهش به زمین را از همان زمان که توی آسمان بود، یاد گرفته بود. از همان روزها که چترباز بود و بعدش شد برنجکار روستای شکارگوراب بالای فومن.


تاریخچه برنج علی کاظمی چیست؟

شاید خیلی‌ها این نشاها را توی مزرعه‌شان دیده بودند. حتی شاید بیشتر از چهارتا خوشه هم دیده بودند، اما این آقای کاظمی بود که نشاها را نشان کرد و منتظر ماند تا برسند. بعد دانه‌ها را جدا کرد و ریخت توی یک شیشه مربا و سال بعد کشتشان داد و چهارتا خوشه را کرد هفت تا و هفتادتا و هفتصدتا!
در سال هفتم کشت حالا آوازه برنج علی کاظمی آن‌چنان همه جا را پر کرده بود که کشاوزران به خانه‌اش هجوم آوردند و حتی اجازه ندادند پای این برنج به کارخانه برسد و خودشان بذرش را خریدند و کشت دادند. به فاصله‌ای کوتاه بذر برنج علی کاظمی دست به دست بین کشاورزان می‌چرخید و توی شالیزارها کاشته می‌شد.
با گذشت سال‌ها از این ماجرا، حالا برنج علی کاظمی به به عضو ثابت خیلی‌ از سفره‌های ایرانی تبدیل شده است.

برنج علی کاظمی در کجا کشت می‌شود؟

برنج علی کاظمی بیشتر در مناطق غربی استان گیلان کشت می‌شود، اما این به این معنی نیست که در شهرها و استان‌های دیگر کشت نمی‌شود. این برنج در استان مازندران و شهرهای میانه، درود و بروجرد نیز به عمل می‌آید. با این‌حال کاشت این محصول در جلگه‌های غربی استان گیلان و در شهرهایی همچون فومن، صومعه‌سرا، ماسوله، شفت، تالش و رشت رایج‌تر است.
بذر برنج علی کاظمی برای رشد مناسب باید در خاک غنی کاشته شود. در غیر این صورت رشد نمی‌کند و ساقه آن خم می‌شود.

برنج علی کاظمی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنج علی کاظمی ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر برنج‌ها متمایز کرده است. ویژگی‌هایی مثل خوب قدکشیدن، داشتن عطر و بوی بهتر نسبت به برنج هاشمی، خوش‌پخت‌تربودن و… . در ادامه با این ویژگی‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. نسبت به سایر برنج‌ها عطر و بوی بهتری دارد

برنج علی کاظمی در حقیقت حاصل جهش ژنیتیکی طبیعی برنج بی‌نام است. خود برنج بی‌نام هم حاصل تغییرات ژنتیکی انواع برنج ایرانی در آزمایشگاه بوده است. در واقع بعد از این جهش ژنتیکی بود که این برنج گرد و کوتاه با دانه‌های سفید شفافش به برنجی خوش‌ قدوبالاتر و خوش‌عطر و بوتر تبدیل شد.
به خاطر همین ویژگی‌ها هم است که مشتری‌پسندتر است. جالب است بدانید که برنج علی کاظمی حتی از برنج هاشمی که چهار سال بعد کشف شد نیز عطر و بوی بیشتری دارد و در کل یکی از معطرترین برنج‌های ایرانی است.

۲. خوب قد می‌کشد

دانه خام ۷.۲ میلی‌متری این برنج بعد از پخت تا ۱۱.۶ میلی‌متر قد می‌کشد. همین مساله باعث شده تا برنج علی کاظمی برای مصرف روزمره یک انتخاب بسیار عالی باشد.
برای این‌که این برنج خوب قد بکشد و به‌ اصطلاح ری کند، باید آن را حداقل بین ۲ تا ۴ ساعت قبل از پخت در آب نمک بخیسانید. (البته این زمان لازم برای خیس‌کردن برنج کهنه است، وگرنه برای برنج تازه کافیست آن را بین سی‌دقیقه تا یک ساعت قبل از پخت خیس کنید.)

۳. خوش‌پخت‌تر است

برنج علی کاظمی از سایر برنج‌ها خوش‌پخت‌تر است. برنج‌هایی مثل خزر، بی‌نام و برنج صدری که پیش از برنج کاظمی کشت می‌شدند، پس از سردشدن، خشک می‌شدند و به سختی می‌شد آن‌ها را خورد، اما برنج علی کاظمی بعد از سردشدن هم هم نرم و خوش‌خوراک باقی می‌ماند.
نکته جالب این‌که این برنج حتی بعد از گرم‌شدن هم این خاصیت را حفظ می‌کند. بنابراین شاید بتوانیم ادعا کنیم که برنج علی کاظمی در بین تمام برنج های ایرانی، برای مدت طولانی‌تری به شکل نرم باقی می‌ماند.

۴. خوش‌خوراک است

برنج علی کاظمی ته‌مزه‌ای شیرین دارد که طعم منحصر به فردی به آن می‌بخشد. اصلا یکی از دلایل پرطرفداربودن این برنج هم همین طعم خاصش است.

۵. پرمحصول است

برنج علی کاظمی نسبت به برنج‌هایی که قبلا کاشته می‌شدند، پرمحصول‌تر است. به طوری که کشف این گونه میزان تولید برنج را در هر هکتار زمین بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم افزایش داد. این عدد را که ضرب در قیمت برنج بکنید، خودتان متوجه خدمت بزرگ علی کاظمی به شالیکاران خواهید شد.

۶. قیمت پایین‌تری دارد

برنج علی کاظمی نسبت به برنج هاشمی قیمت پایین‌تری دارد. شاید یکی از علت‌های این مساله ظاهر غلط‌اندازش باشد. دانه‌های خام این برنج ظاهر چندان زیبایی ندارند و همین باعث می‌شود که مشتری در نگاه اول فکر کند با یک برنج کم‌کیفیت روبه‌روست. اما واقعیت این است که برنج علی کاظمی با آن دانه‌های پهن و کوتاهش حتی از برنج هاشمی هم خوش‌خوراک‌تر است.

شرکت لاهیج دشت گیلان
01342930
09118357340
.

جهت سفارش و یا مشاوره خرید با شماره 42930-013 تماس حاصل فرمائید


201 بازدید


دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

دوکوب پوست بادام زمینی

دوکوب پوست بادام زمینی

ادامه مطلب ...

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

عرضه کننده مستقیم انواع سبوس برنج ، کنجاله زیتون و پوسته بادام زمینی

ادامه مطلب ...

افزایش قیمت سبوس گندم

افزایش قیمت سبوس گندم

ادامه مطلب ...

[aviable=main]

تماس با ما

دفتر مرکزی : 42930-013 (30 خط)
دفتر مرکزی : 20-42217118-013
مسئول فروش : 09118357340
مسئول فروش : 09116103786

info@lahijdasht.com

کد پستی :4413936504

گیلان،آستانه اشرفیه( لاهیجان) ، کیلومتر ۱۰ جاده کیاشهر، شهرک صنعتی پرکاپشت (شرکت لاهیج دشت )


مکان نمای شرکت لاهیج دشت ، روی عکس کلیک نمائید


  • درخـواسـت تـماس با شـما